Pagina's

vrijdag 9 april 2010

Moet ik belasting betalen over spaargeld?

Moet ik belasting betalen over spaargeld?

In sommige gevallen moet u belasting betalen over spaargeld. Spaargeld en sommige andere vermogensbestanddelen vallen in box drie waar u ruim één procent belasting over moet betalen in het geval u boven de vrijstelling komt.


Ons belastingstelsel in ondergebracht in verschillende boxen. Het inkomen en het eigen huis vallen in box één, box twee gaat om inkomsten uit aanmerkelijk belang en box drie belast uw vermogen. De belastingheffing in box drie gaat pas plaatsvinden indien uw vermogen boven de vrijstelling van ongeveer €20.000 uit komt. Over het meerdere moet u belasting gaan betalen.

Hoe hoog is mijn vrijstelling?
De vrijstelling bedraagt ongeveer €20.000 en geldt per belastingplichtige. Het gaat hierbij niet alleen om spaargeld, maar bijvoorbeeld ook om belegd vermogen en een tweede huis.


Hoeveel belasting moet ik gaan betalen?
Over het meerdere boven de vrijstelling moet u belasting gaan betalen over een verondersteld rendement van vier procent. De belastingdienst gaat er namelijk vanuit dat u een dergelijk rendement op uw vermogen kunt maken. Over dit rendement moet u dertig procent belasting betalen. Dit komt neer op een belastingheffing van 1,2 procent.

Hoe wordt de hoogte van mijn vermogen vastgesteld?
Dit moet u zelf opgeven bij de jaarlijkse aangifte. U moet opgeven hoeveel spaargeld u hebt, maar ook zijn ze geïnteresseerd in de waarde van uw beleggingsportefeuille. In sommige gevallen moet u ook de waarde van bepaalde levensverzekeringen opgeven.

Kan ik belastingheffing voorkomen?
U bent illegaal bezig indien u niet eerlijk uw vermogen opgeeft. In de jaren 2008 en 2009 is de Fiscus zeer actief geweest in het opsporen van zwart spaargeld dat was ondergebracht bij buitenlandse banken. U doet er verstandig aan om eerlijk aangifte te doen.


Bron: http://financieel.infoyo.nl/belasting/21249-moet-ik-belasting-betalen-over-spaargeld.html

© Kraayenoord Enterprises

Geen opmerkingen:

Een reactie posten